Plánování likvidity je jednou z důležitých a velmi komplikovaných činností při řízení firemní ekonomiky. Excellent pro podporou této činnosti nabízí Plán likvidity.
Plán likvidity (dále jen plán) umožňuje plánovat příjmy a výdaje peněžních prostředků. Plán vychází ze stavu pohledávek, závazků a účetnictví tak jak jsou vedeny v ERP. Umožňuje například naplánovat financování investic, nebo dostatek finančních prostředků k výplatě mezd.
Plán obsahuje:
- Definici časové osy
- Definici skupin partnerů
- Definici nepředepisovaných plateb
- Formulář plánu
- Tiskovou sestavu plánu úhrad závazků
Časová osa
Formulář umožňuje definovat 16 volitelně dlouhých časových období v plánu.
Základní hodnotou je datum, ke kterému se má plán sestavit. Toto datum má zásadní význam:
- K tomuto datu se dopočítávají ostatní datumy časové osy
- Plánované úhrady a nepředepisované platby, které mají datum nižší se neberou v úvahu (vychází se z toho, že tyto platby byly již realizovány)
- Od tohoto data se počítá Kumulované saldo Příjmů a Výdajů v Plánu likvidity
V jednotlivých řádcích formuláře se ve vztahu k datu v poli „Sestavit k“ definuje datum časové osy které je:
- posunuto o dnů, týdnů, měsíců, nebo roků
- přičemž lze stanovit, že datum vyjde na první, nebo poslední den v měsíci, nebo na den v týdnu, který se zadá do posledního sloupce
Tlačítko zapíše provedené změny a znovu sestaví celý plán likvidity. Tyto parametry jsou vztaženy vždy ke konkrétní firmě.
Skupiny partnerů
Pro komfortnější práci s partnery je možné partnery rozdělit do 10 volitelně pojmenovaných skupin a skupiny ostatní.
Pro přejmenování skupiny stačí přepsat název skupiny v hlavičce formuláře.
Přiřazení partnera do skupiny stačí cokoli napsat do buňky, která se nachází na průsečíku odpovídajícího sloupce a řádku formuláře.
K zapsání provedených změn se kdekoli použije pravé tlačítko myši a volbu „Uložení změn“
Nepředepisované platby
Formulář umožňuje vkládat očekávané platby, které se mohou a nemusí opakovat a tyto platby nejsou předepisované v modulu fakturace.
Příkladem mohou být mzdy, nepředepisované pronájmy, nebo zamýšlené investiční akce.
Základní identifikací nepředepisované platby je její název.
Nová platba se vytvoří napsáním jejího nového názvu a vyplněním pole „Kategorie“, „Částka platby“ a zaškrtnutím nejméně po jedné položce ve sloupcích „Rok“, „Měsíc“ a „Den“.
Platbu ke smazání se označí tak, že ve sloupci „Den“ nebude zaškrtnuta žádná položka.
Stisknutím tlačítka „Uložení změn“ dojde k uložení všech změn provedených od spuštění formuláře nepředepisovaných plateb.
Formulář plánu
Vlastní formulář plánu je rozdělen do 3 segmentů:
- graf
- přehled zůstatků a stavu pohledávek a závazků podle časové osy
- plánovací kontingenční tabulku
Graf
Přehled zůstatků a stavu pohledávek a závazků podle časové osy
Tabulka přehledu se dělí do dvou částí:
- pohledávky a závazky diverzifikované dle dnů po splatnosti a dle dnů časové osy
- zůstatky na účtech peněžních prostředků dle data časové osy
Pohledávky a závazky diverzifikované dle dnů po splatnosti a dle dnů časové osy
Přehled zobrazuje diverzifikované pohledávky a závazky k datu časové osy „Sestavit k“. Přehled je rozdělen na levou a pravou část datem „Sestavit k“.
Levá část ukazuje na možné zdroje a závazky po splatnosti diverzifikované podle dnů po splatnosti. Pravá část ukazuje očekávané a plánované výdaje a příjmy. Poslední řádek zobrazuje kumulované saldo příjmů a výdajů.
Na levém okraji se nachází tlačítka sloužící k seskupení, nebo oddělení datových řádků přehledu.
Obrázek formuláře s oddělenými datovými řádky.
Obrázek formuláře se seskupenými datovými řádky.
Zůstatky na účtech peněžních prostředků dle data časové osy
V této oblasti lze přes pravé tlačítko myši vyvolat nabídku.
Plánovací kontingenční tabulka
Kontingenční tabulka poskytuje kompletní přehled o závazcích a pohledávkách, jejich úhrad, plánovaných úhradách a nepředepisovaných plateb. Dále umožňuje provést změnu termínu úhrady, stanovit částečnou úhradu, nebo smazat plánovanou úhradu.
V tabulce je možné plánovat úhrady, částečné úhrady a mazat plánované úhrady. K tomuto musí být v kontingenční tabulce zobrazeny tyto dimenze:
- Ident
- Datum_Splatnosti_Uhrady
- Datum_Cas_Osy
- Doklad
Poté je možné přes pravé tlačítko myši vyvolat tyto nabídky:
Na pozici řádku se vzniklým závazkem, nebo pohledávkou, ne na částce (IDENT je „S“).
Na pozici řádku s plánovanou platbu (IDENT je „P“)
Tisková sestava plánu úhrad
slouží pro předání účetnímu oddělení k realizaci plateb